Comença l’activitat escolar al CRIP

117

El CRIP inaugura el cicle d’activitats educatives destinades a centres educatius del curs 2022-2023. Coincidint amb l’inici de curs i ja convertida en una tradició, l’alumnat de l’Institut Escola Renaixença dels Hostalets de Pierola visita les instal·lacions per conèixer l’origen del nom de cada aula.

Al llarg d’aquestes primeres setmanes del curs escolar, els alumnes de l’Institut Escola Renaixença, des dels més petits del cicle Inicial fins als grans de 3r d’ESO han visitat les instal·lacions del Centre de Restauració i Interpretació Paleontològica (CRIP) del municipi. Les trobades s’estan duent a terme de manera ininterrompuda des del curs 2013-14, tot i que inicialment aquestes accions no implicaven tota l’escola sinó que quedava més a criteri dels tutors.

Durant el curs 2016-17 es va fer un pas més i es va identificar cada classe de l’escola amb el nom d’un animal de la fauna dels Miocè del qual s’han pogut recuperar restes en els jaciments dels Hostalets de Pierola. En el projecte inicial d’Escola Nova 21, els alumnes van centrar-se en el treball de les carpetes d’aprenentatge en la temàtica de la paleontologia i les troballes fòssils del municipi.

Enguany, al llarg de cinc dies de la segona quinzena de setembre, més de 400 alumnes acompanyats dels seus professors i professores van passar per les instal·lacions del CRIP per conèixer més característiques dels animals de fa més de 12 milions d’anys que donarà nom a la seva classe fins al juny de l’any que ve.

Tots els cursos comencen fent una petita introducció en la qual es presenten els conceptes clau de la visita, com ara: Què és la paleontologia? Què són els fòssils? Com es formen els fòssils? Quan va viure l’animal de la nostra classe? Com era els Hostalets de Pierola quan el nostre animal vivia aquí? Cada una d’aquestes preguntes s’explica adaptada al nivell de curs dels alumnes i s’acompanyen d’altres qüestions més específiques per poder entendre millor el seu animal.

Aquest any també s’ha introduït el concepte del temps geològic. I és que per poder entendre que els seus animals vivien fa 12 milions d’anys, cal saber si aquesta quantitat de temps és molta o poca, si aquest període, conegut com a Miocè, és llunyà o proper en el temps. Se’ls ha mostrat una guia dels temps geològics en la qual s’han col·locat diferents esdeveniments que ells puguin conèixer, segons el seu nivell, com ara l’aparició dels éssers humans o l’aparició i extinció dels dinosaures.

En els grups d’ESO es pren com a contingut vertebrador de la seva visita la introducció als sistemes de datació dels estrats geològics a partir dels micromamífers (rosegadors, insectívors, …) i la importància dels microfòssils com a indicadors per a la reconstrucció dels ecosistemes del passat.

Seguidament, l’acció se centra en l’animal de cada una de les classes mitjançant d’un joc on poden respondre preguntes sobre els seus animals basant-se en la informació rebuda. Com cada any, els alumnes presenten un molt bon nivell de coneixement i d’interès, sorprenent-se quan els se’ls expliquen certes característiques dels animals i plens de preguntes per poder saber-ne encara més dades. També se’ls mostra el nom comú i el nom científic del seu animal. Com cada any, tot l’alumnat ha demostrat una gran agilitat en pronunciar el nom científic, gènere i espècie, que està en llatí. Aquesta part de la visita els serveix per resoldre els dubtes i qüestions que han anant sorgint durant els dies de treball previ a l’aula.

Finalment, des del CRIP hi ha contacte amb l’escola durant les setmanes posteriors a la visita per resoldre possibles dubtes nous que no se’ls hagin acudit durant la visita o que apareixen durant els treballs posteriors que fan a l’aula.

Recordem que el CRIP resta disponible a donar resposta a les vostres inquietuds tots els caps de setmana per visites comentades i el taller de petjades: dissabte (10 a 14h i 17 a 19h) i diumenge (10 a 14h) amb el formulari de reserva prèvia.

Comparteix