La presidenta de la Diputació de Barcelona es troba amb alcaldia dels Hostalets de Pierola per parlar sobre l’adjudicació del vial amb Piera amb inici de les obres a principis d’aquest any que ve. La trobada va servir també per posar a l’agenda altres projectes on ha participat l’administració provincial com la inauguració prevista pròximament de l’arxiu municipal.
Aprofitant la seva visita al poble veí de Piera, que la presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, va voler aprofitar per reunir-se amb l’alcalde dels Hostalets de Pierola, Gerard Parcerisas, i el primer tinent d’alcaldia, Dani Vendrell, per detallar alguns aspectes de la recent licitació de les obres del vial que comunicarà les dues poblacions i que es preveu que comencin a principis d’aquest 2026.
Aquesta serà una primera fase que ocuparà bona part del recorregut i que anirà des del barri de la plana de Piera fins a l’entrada dels Hostalets. Queda per licitar la part final, d’uns 100 metres, que integrarà el tram amb l’entrada al poble.
Pel que fa al projecte que ha de veure la llum al llarg del primer semestre de l’any que ve, preveu un camí segur per a vianants i ciclistes que seguirà, en bona part, el costat sud de la carretera BV-2243 i que tindrà tres metres d’amplada al llarg de tot el recorregut. En alguns trams anirà enganxat a la carretera, com si fos una prolongació del voral, mentre que en d’altres se separarà i passarà per sobre de terrenys agrícoles més elevats. Això permet evitar grans moviments de terra i conservar l’arbrat i les cunetes existents. El disseny també inclou una petita zona de descans, on el vial s’eixampla fins als 6,5 metres per oferir un espai més còmode.
Un punt clau del projecte és el pas inferior que travessarà la variant B-231: es construirà una estructura de formigó prou ampla i alta perquè hi passi el camí amb total seguretat, i amb un impacte visual molt menor que si s’hagués optat per un pont. Pel que fa al paviment, tant el de la carretera com el del nou vial es construeixen amb diferents capes de materials que donen estabilitat i durabilitat. Per decidir exactament quines capes calien i de quin gruix, es van fer estudis del terreny, cales i analítiques de laboratori.
El drenatge de l’aigua s’ha resolt mantenint les cunetes existents o creant-ne de noves quan cal, i al pas inferior s’hi han afegit mesures específiques per evitar embassaments. A l’últim tram del recorregut, la carretera BV-2243 s’eixamplarà per assolir l’amplada mínima recomanada segons el volum de trànsit, i això es farà de manera integrada amb el nou camí per garantir que tot el conjunt tingui continuïtat i coherència. Finalment, el projecte també ha tingut en compte l’impacte visual i ambiental, utilitzant baranes de fusta i acer i reduint els moviments de terra al mínim necessari.
Pel que fa al cost, l’obra ha estat adjudicada a l’empresa Rubatec per un import final de 956.508,01 euros (IVA inclòs), més baix que el pressupost inicial previst d’1.145.655,78 euros, cosa que representa un estalvi que beneficia les administracions implicades. Segons el conveni de finançament, la Diputació de Barcelona assumeix dues terceres parts del cost, mentre que Piera i els Hostalets de Pierola es reparteixen a parts iguals el terç restant, de manera que cada ajuntament aporta 179.086,70 euros. Aquests diners seran avançats inicialment per la Diputació, que també coordina l’execució del projecte i la seva planificació pressupostària per als anys 2025 i 2026.
